Tips

Wat jij zou moeten kunnen eisen voor customized sneakers.

Picasso was sketching in the park and a woman came up to him. And she said, “I would really appreciate it if you could sketch me really quickly and I’ll pay you whatever you think it’s worth”. And so, Picasso quickly goes ahead, does the sketch, hands it over to the woman and says, “this will be ten thousand dollars”. So the woman quickly exclaims, “ten thousand dollars, but you did this in a matter of five minutes”. And his response was “no, you’re wrong, it took me a lifetime to learn how to do this”.

~ The Picasso Principle

Heb je moeite met het bepalen van prijzen per sneaker? Hier zijn er 6 tips die jou kunnen helpen.

Tip 1

Weten wat je waard bent.

Het is belangrijk dat je goed gaat kijken naar je talenten voor dit onderdeel. Het gaat hier niet alleen om hoe goed je een schoen kan customizen, maar ook om alles wat erbij komt kijken. Hoe snel lever jij? Maak je gebruik van een beschermspray? Hoe is je customer service? Customize je de doos ook? Van wat voor soort materialen maak je gebruik? Dit heeft allemaal invloed op hoeveel je zou kunnen vragen voor een paar customs. Wees hier ook eerlijk over. Je wil uiteindelijk natuurlijk dat mensen waar voor hun geld krijgen.

Tip 2

Bereken in termen van uurtarieven.

Zorg dat je in kaart krijgt hoe lang jij bezig bent met een bepaald design. Aan de hand hiervan kan jij namelijk bepalen hoeveel je vraagt. Een simpel design waarbij een paar panelen worden geverfd zal natuurlijk niet hetzelfde kosten als een custom design die volledig geverfd moet worden in detail. Het is belangrijk dat je deze inschattingen van tevoren goed maakt, want het is niet geliefd onder klanten om achteraf aan te komen zetten het aantal uren dat jij bezig was. Als professional schat je dat van tevoren in en spreek je een vast bedrag af met de klant.

Tip 3

Gratis werk aannemen om meer kansen te creëren.

Ga zorgvuldig met deze tip om, want het is niet de bedoeling dat je vrijwilligerswerk gaat doen. Wel kan het heel veel goeds doen voor je reputatie en voor je naamsbekendheid om wat gratis klussen uit te voeren waar jij potentie in ziet. Denk bijvoorbeeld aan een custom maken voor een influencer of voor een evenement/business. Je moet het dus meer zien als een marketinginvestering in plaats van zomaar en voor niets gratis werk.

Tip 4

Het uitbreiden en verbeteren van jouw toolset.

Van wat voor soort tools maak jij gebruik? Het is namelijk belangrijk om dit mee te nemen in je prijscalculatie. Een paar customs met een klein likje verf zullen waarschijnlijk minder waard zijn dan een paar customs waar een stuk printbaar vinyl op zit. Je bent aan het vinyl waarschijnlijk meer geld kwijt dan aan het kleine beetje verf wat je hebt gebruikt bij het andere design. Printbaar vinyl is vaak ook scherper dan verf en dit is sneller klaar, waardoor je efficiëntie omhooggaat. Misschien heb jij ook een airbrushset waarmee jij supertoffe effecten kan creëren. Dit hoort ook allemaal bij je waarde en het moet dus ook meegenomen worden in je prijsindicatie.

Tip 5

Een populair design uitkiezen met een vaste prijs.

Kies een van je meest commerciële designs om een product van te maken wat altijd te bestellen in vanuit je assortiment en ook met een vast prijs. De kans is dan namelijk groter dat je meer orders binnenkrijgt en dit zijn designs die je van tevoren al kan maken en in stock kan houden. Dit is dus handig om tussendoor te verkopen om wat extra geld te verdienen. Ook kan je deze dan natuurlijk sneller opsturen naar je klant. Consistentie is heel belangrijk. Zorg dus ook dat je doelgroep dit ziet door acties zoals dit.

Tip 6

Door efficiënter te worden, kan je jouw uurtarieven verhogen.

Hoe meer je werkt in kortere tijd, hoe sneller je klaar bent. Vergis je echter niet. Het gaat niet zozeer om je snelheid, maar om je efficiëntie. Als je gaat haasten gaat dat namelijk ten koste van je kwaliteit. Als jij efficiënter gaat werken en een goede werkflow vindt, ga jij sneller werken zonder dat dit ten koste gaan van je kwaliteit. Wanneer jouw werkkwaliteit omhooggaat, gaat dus ook je waarde als customizer omhoog. In dit geval is het dus heel redelijk wanneer jouw uurtarief stijgt.

We weten dat prijzen die je hanteert naar klanten moeilijk kan zijn om aan te geven, waardoor wij deze 6 tips hebben bedacht. We hopen dat jij met deze 6 tips jouw prijzen kunt aangeven en/of kunt aanpassen voor klanten hoeveel jij het waard vindt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *