Blogs

12 dingen waar alle customizers zich aan ergeren (deel 2)

Het customizen van schoenen is geen makkelijke taak. Vaak is het ook geen goedkope. Net als bij alle andere banen zijn er ook hier genoeg hindernissen waar we mee te maken krijgen. De volgende situaties zijn dingen waar we allemaal wel eens mee te maken hebben gehad, of als je startende bent, je vast nog wel een keer zal meemaken! Bereid je dus goed voor. 😀

1

Wanneer een klant een kopie wil van een andere customizer’s design.

Het zou kunnen gebeuren dat een klant een foto naar je opstuurt van een design van een andere customizer en aangeeft deze te willen laten maken door jou. Probeer dan eerst jouw eigen variant te maken, zodat het toch jouw touch bevat en de klant een uniek design krijgt.

2

Als klanten klagen over prijzen, omdat ze zich niet beseffen hoeveel werk er in een paar zit.

Klanten beseffen vaak niet hoeveel tijd, precisie, voorbereiding en uiteindelijk werk er in een custom paar sneakers gaat. Probeer dus van tevoren altijd goed te bespreken met de klant wat je precies gaat doen en hoeveel tijd het gaat kosten. Houdt tijdens het proces je klant ook af en toe op de hoogte van eventuele ontwikkelingen. Hierdoor schep je wat meer begrip van een klant.

3

Klanten die niet de gegeven prijs willen betalen, omdat ze volgens hen iemand anders kunnen vinden.

Er zullen klanten tussen zitten die jouw prijzen te hoog vinden, maar ze betalen voor wat ze krijgen. Dat kunnen ze misschien niet krijgen bij een andere customizer. Probeer ze dat uit te leggen, maar als ze toch beslissen naar een andere customizer te gaan, is het niet jouw schuld.

4

Klanten die elke keer toch nog dingen willen toevoegen aan het design.

Wanneer klanten deze vragen stellen, wees dan eerlijk. Je hebt van tevoren een design afgesproken en op basis daarvan heb je een prijs afgesproken. Wanneer je het afgesproken design aanlevert en de klant wil bepaalde dingen veranderen of toevoegen, mag je hier natuurlijk wel een prijs voor vragen. Tenzij de fout aan jouw kant ligt natuurlijk. Zo niet, is dat extra werk en mag je dus wat extra ervoor vragen. 

5

Doorlooptijd vs. onrealistische verwachtingen.

Klanten weten vaak niet hoelang het duurt voordat een custom klaar is. Er zijn nog heel veel verschillende activiteiten die komen kijken bij het customizen naast het verven van de schoen. Wanneer je dus zegt tegen een klant dat er een doorlooptijd is van bv. 4 maanden, klinkt dit heel lang. Leg dus goed uit dat de bestelling aangenomen kan worden, maar dat bestellingen op chronologische volgorde worden afgemaakt. Hierdoor is de doorlooptijd iets langer, maar dat is niet anders. Zorg dat je hier ook scherp op blijft, zodat je niet te veel hooi op je vork neemt.

6

Veel verschillende mock-ups maken voor klanten.

Sommige klanten weten ongeveer wel wat ze willen, maar kunnen zich het nog niet helemaal inbeelden op de schoen. Hiervoor moeten dus mock-ups worden gemaakt. Bij sommige klanten wat meer dan bij anderen. Dit is helaas het risico van het vak en dit zal je toch wel moeten doen. Niet alleen voor de klant, maar ook voor jezelf. Je wil wel een resultaat kunnen leveren waar de klant tevreden mee is. Wel kan je een maximaal aantal keren afspreken met de klant dat zij een mock-up door jou willen laten aanpassen, dit voorkomt vaak namelijk onnodige aanpassingen. Begin dus ook niet met de custom voordat de mock-up is goed gekeurd. Dit voorkomt namelijk een hele hoop gedoe achteraf. Duidelijke afspraken zijn belangrijk!

Hoe hinderlijk deze situaties ook kunnen zijn, onthoudt dat ergernissen onderdeel zijn van elk type baan. Voor elk negatief punt zal je er vijf positieve terugkrijgen, dus laat je vooral niet ontmoedigen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *